Last but not least! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Tessa Wingerden - WaarBenJij.nu Last but not least! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Tessa Wingerden - WaarBenJij.nu

Last but not least!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

12 Juni 2012 | Finland, Helsinki

12 juni 2012
Helsinki

Lieve allemaal,

Wat een snelle reacties van jullie allemaal, maar voor degene die bang waren dat het de laatste was.... Nou nee hoor, ben er nog niet klaar mee! En dat boek, dat is een serieuze gedachten van mezelf!
Zie je het al voor je, op naar de bruna voor het boek van het jaar! Het heeft nog geen titel, want daar ben ik dan niet zo goed in:p...

Maar goed, Helsinki, fantastische plaats! Save the best for last zullen we maar zeggen!
Samen met Isaac zit ik nu heerlijk in een koffietentje te internetten, maar daar ging een hele dag aan vooraf!

Het begon vanmorgen vroeg met ontbijt. Ik had zoveel honger dat ik mezelf wel kon opeten, dus uit bed... Haar in een klip, kleren aan en hop... Naar de crew mess... Ja, what was I thinking, duh.. Ontbijt in de crewmess kon natuurlijk ook geen feestmaal zijn, al was ik nog zo op tijd het enige wat nog over was was een yogurtje en een sinaasappel... Lekker dan!

Om 10 uur hadden we drills, mijn allerlaatste! Het ging erg relaxed en om half 12 waren we klaar met het hele schip "ontruimen". Klaar om Finland onveilig te maken. Isaac en ik in de shuttle en we keken onze ogen uit. Helsinki is vol van mooie gebouwen, mooi gekleden mensen en marktjes!
Maar waar zijn de Finnen nou het beste in? Nou dat zal ik jullie eens vertellen... Finnen hebben allemaal en ontzettend speciale gaven voor koken! Mijn hemel.... Zo ontzettend veel lekker eten en geuren heb ik nog nooit bij mekaar gezien.
Het was zeg maar een vismarkt, maar dan niet zo één zoals de Albert kuijp maar één waar ze alles voor je klaar maken met groente en aardappelen erbij en je eet het then and there.... Echt heeeeel lekker en ontzettend vers! Het stonk er niet eens!
Daarna naar de fruitmarkt en hebben we verse aardbijen gekocht die natuurlijk ook meteen op gesnoept werden!
En hoe vreemd het ook klinkt, maar lopend door Helsinki, met een doosje aardbijen in me hand en me vriendje in me andere hand voelde ik me als een kind met kerstmis... Ontzettend gelukkig!

Maar helaas, aan ieder verhaal komt een einde. Van iedereen krijg ik nu lieve smsjes en mailtjes en eerlijk gezegd begint het bij mij nu ook echt te kriebelen om weer lekker naar huis te komen!
Spannende dagen voor ons allemaal! Donderdag krijgen alle kindjes een ontzettend belangrijke dag! Ik zal al die tijd voor jullie duimen, maar laten het jullie wel aan me weten!! Vrijdag naar huis!! Zaterdag, tja... Vanaf dan gaat het leven weer gewoon beginnen!
Naja gewoon... Alles weer opnieuw beleven zullen we maar zeggen! Ik kijk er naar uit:)
Heb jullie allemaal erg gemist en hoop iedereen zo snel mogelijk weer te knuffelen!

Ik hou van jullie! Niets dan liefs vanuit Finland!
Kussen en knuffels, Tess

  • 12 Juni 2012 - 11:56

    Ina:

    Lieve Tessa, jouw laatste loodjes wegen niet zwaar. Je hebt hemels gevoel, met je vriendje aan de hand en aardbeien. Ik kan me ook niets mooiers voorstellen. De indruk van de stad, de warmte en liefde en lekkers. Geweldig. En eind van de week naar huis. Hoe heerlijk ook weer. Afscheid nemen is niet fijn. Mensen die belangrijk voor je zijn in je leven neem je geen afscheid van. Tot later klinkt dan beter. Heel veel succes en alvast een geweldige thuiskomst. Kus van Ina

  • 12 Juni 2012 - 12:04

    Marcha:

    Lieve lieve lieve Tess....wij kunnen niet wachten om je te zien !!!!!Zie je zaterdag eten we pannekoeken met soep!!!Misschien niet zo lekker als een Fins gerecht maar wel heel speciaal voor jou gemaakt!
    Succes met inpakken en afscheid nemen we denken aan je!!!

  • 12 Juni 2012 - 12:24

    Jasmijn:

    Tess!
    Een boek is zeker geen gek idee;)! Ik ga je blogs iig wel missen. Maar geniet nog van je laatste paar dagen, succes met alles inpakken en meenemen, en met afscheid nemen van je maatjes daar. Zie je snel!xxxx

  • 12 Juni 2012 - 13:49

    Opa En Oma.:

    Lieve lieve lieve Tess.
    Wat zal ik dat missen, iedere dag even kijken of er weer een verhaaltje door jou geschreven op je blog stond,fijn dat we je laatste uitje uit Helsinki nog mochten meebeleven en zo romantisch om samen met Isaac en een doosje aardbeien over de markt te lopen.
    Dit is waarschijnlijk je laatste verhaal over de 9 maanden dat je van huis bent geweest,veel sterkte de komende 2 dagen met alles wat je nog doen moet en we zien elkaar snel.

    Denk aan je.
    Veel liefs, Oma.
    XXXXXX.

  • 12 Juni 2012 - 14:04

    Mama:

    Je laatste verhaal van dit avontuur, lieve schat. Maar er zullen nog vele verhalen volgen, op welke manier dan ook. Want jij bent geen kind om stil op de bank te zitten, dus wat er verder ook op je pad komt, jij maakt er je verhaal wel weer van. Vanuit Nederland of het buitenland. We shall see. Komt allemaal goed met jou schatje. Kom nu eerst maar lekker naar huis. Alle verhalen in het echt vertellen. Vrijdagochtend zien we elkaar. Ook wij kunnen dan nog even afscheid nemen van de Arcadia, de mensen en niet te vergeten de lekkere lunch (want die pakken we nog mooi ff mee). Hou je goed moppie en wij zijn er vrijdag om je bij te staan (afscheid nemen, sjouwen van koffers, wegvegen van tranen). Tot heeeeeeeeeeeeeel snel! Love you. xxxxxxxxxxxx

  • 12 Juni 2012 - 15:22

    Caroline:

    He lieverd, helaas net je laatste verhaal op je blog gelezen. Maar vanaf het weekend kunnen we al jouw verhalen live horen en je lekker knuffelen, kan niet wachten! En je hebt weer een prachtige dag in Helsinki gehad met jouw Isaac met een doosje aardbeien in je hand over de markt. Hoe hollands is dit? Idd al aan het voorbereiden op je thuiskomst. Weer gewoon die hollandse kneuterige dingetjes beleven. Maar met al jouw familie en jouw vrienden gaat dit ook weer leuk worden. Hier alles ok. Vandaag laatste dagje gewerkt voor deze week en nu nog 2 nachtjes slapen voor de verlossende examenuitslag, zijn er nu wel klaar voor hoor. Wachten duurt lang en geeft spanning! Heel lief Tess dat je donderdag ook met de kindjes meeleeft kunnen we echt gebruiken. En je hoort het zo snel mogelijk. Hopelijk kunnen we met z'n allen uit ons dak gaan. Want wat is het ze gegund!!!!!! Geniet nog de laatste dagen samen met jouw Isaac. En heel veel sterkte bij het afscheid nemen van jouw lieve vriendje. Gelukkig zijn jouw papa, mama en broer er dan voor jou om je te troosten en je tranen te vegen. Laat ze maar lekker gaan hoor, ze moeten er toch uit en is ook beter voor je als op te kroppen. Denk aan je lieve schat.
    Niets dan liefs van mij en hele dikke knuffels xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx love you Caroline

  • 12 Juni 2012 - 16:50

    Sylvana:

    Lieve Tessa.
    Zou dit dan echt je laatste verhaal zijn van deze reis, ik ben benieuwd en sta bij jou nergens meer van te kijken!!
    Vandaag weer gewerkt, en in plaats van morgen vrij heb ik donderdag lekker een vrije dag. Kan ik live meegenieten van de examenuitslag van Jill. Spannend toch?? Ook al weet ze het eigenlijk al. Ze heeft eigenlijk alles op internet nagekeken en dat wad positief, maar het blijft spannend!! Donderdag het verlossende woord!! Jamie heeft deze week ook een soort van tentamen week en is ook af en toe aan het werk op zijn laptop!! Ja, dat wordt ook nog wat! Hahaha
    Zoals eigenlijk over het algemeen gaat alles verder lekker z n gangetje.
    Afgelopen zondag heel gezellig op de tennisbaan in Blaricum doorgebracht, we hadden een toernooi. Heerlijk weer was het dus we hebben geboft. Echt doorzetten wil de zomer hier nog niet.
    Maar jij bent er bijna, dan komt het goed.
    Wat heerlijk dat je de noordelijke landen nog even aanmag doen en dat je
    deze ook zo mooi vindt. Lijkt mij ook prachtig!
    Nou lieffie, succes met inpakken en afscheid nemen!! Vooral dat laatste is altijd zwaar. Maar daar laat je wat en hier heb je wat!!
    Mooi geschreven toch??
    Tot snel!
    Liefs en dikke Xxx Sylvana

  • 12 Juni 2012 - 18:32

    Angelique:

    Hi schat,

    Nog 3 nachten en dan kom je weer thuis. Met een schat aan ervaring rijker wat ze je nooit meer afpakken! Nu is het weer tijd om je familie en vrienden te omarmen!

    Brooklyn en ik kijken uit om je weer te knuffelen! Hij gaat vrijdag voor 3 dagen op tenniskamp dus dat wordt waarschijnlijk zondag bij opa! Heeeeerlijk idee dat we weer compleet zijn!

    Dikke kus & love you xxx

  • 13 Juni 2012 - 09:00

    Bert:

    Estimado Isaac, de las historias que Tessa escribe en su blog, las llamadas que realiza, el SMS y Skype... un gran tiempo todo resulta tenían (y aún tiene) en Arcadia. Por una parte es mi Tessa. Gozan de todo intenso. Pero también eres muy importante allí. Ella puede celebrar con ustedes. Pero también puede llorar sobre nuestro hombro ahora con usted. Deseo agradecerles! Cuando entramos, nos recuperará viernes Tessa Zeebrugge también ver que tuyo fijo. Esperamos volver allí también. También es su última semana en la Arcadia. Y quién sabe, nos vemos pronto en nuestro skûtsje industria & bendición. Por el momento ningún caso hasta el viernes.

  • 13 Juni 2012 - 09:07

    Papa:

    Hi dochter, de laatste zeemijlen glijden onder je weg van dit prachtige avontuur. Met 20 mijl per uur. Het lijkt allemaal niet snel, maar het gaat gestaag. Zo zijn ook de afgelopen 10 (!) maanden verlopen. Het lijkt een tijd, maar de tijd gaat onverbiddelijk voort. Op naar een nieuw avontuur: Huizen herontdekken, haha. Wat een week is dit. Eerst wordt het donderdag Jessy's dag en dan vrijdag jouw dag. Ik vind het heel leuk om je te komen ophalen. En dat prachtige decor van je fantastische avontuur nog eens te zien. Met al de hoofdrolspelers en figuranten die daar bij horen. Fantastisch, fantastisch xxxxx

  • 14 Juni 2012 - 08:36

    Tanja:

    Lieve Tessa,

    Je laatste blog alweer. Ik heb ze even geteld bij alle reisverslagen en als ik goed tel waren het er, oh ik ben de tel kwijt. Oke het waren er 73 als het goed is en eentje had je dubbel (Down under). Jeetje wat veel zeg! Wist niet dat het er zoveel waren. In het begin was ik vaak de eerste of in ieder geval vrij snel met mijn reactie. De laatste maand ongeveer was ik bijna niet te vinden op jouw blog, maar zoals je misschien hebt gelezen heb ik de afgelopen dagen de gemiste blogs gelezen en gereageerd. Ik lig nu op de bank in mn pyjama. Een spannende dag: de dag van de examen-uitslag. En nu hoor ik het weer op de radio.. havo en vwo leerlingen horen vandaag de uitslag van hun eindexamen. Je wordt er ook overal aan herinnert. Ze zeiden in ieder geval dat de examens dit jaar iets beter zijn gemaakt maar dat is per vak ofzo dus dat je daaraan niet kan afleiden dat er dan meer mensen slagen. En je hebt natuurlijk de nieuwe regelingen.. Ik zal even vertellen hoe het bij mij is gegaan. Donderdag 19 april begon ik met het leren voor mijn geschiedenis examen van 21 mei. Die week erna was de eerste week van de examentrainingen. Ik had de vakken Nederlands, Economie en Geschiedenis gekozen. In totaal heb ik 3x Nederlands, 1x eco en 2x gs examentraining gehad. Dit verdeelt over 2 weken. Na deze eerste week had ik namelijk meivakantie en die week erna was er nog een examentrainingenweek. Aangezien ik eigenlijk de afgelopen jaren slecht Nederlands heb gehad door leraressen met burn-outs en nog een x een vrouw die we hebben weggepest en vorig en dit jaar dezelfde docente die er bijna nooit was door problemen thuis, waren deze trainingen erg fijn. Ik had 3x les van een man die normaal niet mijn nl docent is, maar ik ken hem wel. Dit heeft geholpen. Door examens te oefenen werd ik wat zekerder voor mijn Nederlands examen en die man gaf me ook meer vertrouwen. Bij economie gingen we wat theorie doornemen uit een speciaal boekje voor de training en in groepjes een aantal opdrachten maken. Bij geschiedenis gingen we 2 examens maken waar je je boek bij mocht houden. Mijn eerste examen was Nederlands. Het ging voor mijn gevoel wel goed. 's Avonds ons cadeau voor 15-jarig huwelijk ouders gegeven: naar de musical wicked op 27 mei. Dat viel helaas wel tegen. Had er meer van verw8. De volgende dag (16 mei) duits&economie. Voor duits had ik op school al met examens geoefend en in die 3 'voorbereidingsweken' heb ik nog 4 examens ofzo gemaakt. Ook een aantal x van 9-11.30, omdat dat de tijd was van het echte examen. Voor economie had ik bij de laatste toetsweek al erg veel geoefend door de 3 hoofdstukken die ik achterliep, de zelftesten van alle hoofdstukken, waardoor je kan zien of je het een beetje begrijpt en examenopdrachten via internet te maken. Gelukkig had ik daar dan ook een voldoende voor. Voor het examen had ik een examenbundel aangeschaft en ben 3 weken lang bezig geweest met opdrachten te maken. Duits ging goed voor mn gevoel en met mn cijfer ben ik ook erg blij: tussen 6.7 en 8.7. Ik hoorde net van mn beste vriendin dat de normeringen op internet staan, dus wat erbij komt. Maar heb sowieso een 6.7. :D Maar ik ga niet meer kijken naar mn examens of normeringen, anders word ik gek! Toen nog economie.. Dit is helaas waardeloos gegaan.. Ik heb een black-out gehad, het was verschrikkelijk! Je kon voor eco wel een beetje leren maar de meeste voorbereiding bestond uit veel opdrachten maken. Mn vader had als tip gegeven: als je het even niet meer weet ga dan naar de volgende vraag. Totdat ik al bij vraag 10/27 was en ik echt gek werd in mn hoofd, 'hoe kan ik slagen als dit zo slecht gaat', 'volgende week nog geschiedenis waar ik niet veel tijd voor heb gehad door eco dat nu al niet goed gaat en door andere vakken'. Uiteindelijk op een gegeven moment de knop om kunnen zetten en toch overal wat ingevuld.. Maar sommige dingen kon ik écht níét berekenen.. Maarja. Toen bijna een week tot geschiedenis & frans (maandag 21 mei). Voor Frans heb ik een française die ook mn mentrix is, pittige tante die achter je reet aanzit, haha. Ze heeft ons goed begeleid naar het examen! 10 examens Frans gemaakt en allemaal rond de 8. Had voor Frans ook maar 16 vragen geoefend nog thuis. Hier had ik vertrouwen in. Ook voor geschiedenis had ik een examenbundel aangeschaft waar samenvattingen/begrippen/tijdsvolgorde/belangrijke personen in stonden maar ook opdr. om te maken. Heb die eerste 4 dingen goed doorgenomen, aan de opdrachten kwam k niet toe. & natuurlijk ook de 2 boeken doorgenomen. T was allemaal erg veel. 's ochtends van 9-12 gs. Had er een redelijk gevoel over. 's Middags Frans, hier was ik niet zenuwachtig voor. Het ging helaas slechter dan normaal voor mn gevoel. Meteen de eerste vraag was al lastig en twijfelde tussen 2 geloof ik en het was geen van de 2. En normaal ben ik op tijd klaar maar nu kwam ik toch een beetje in tijdnood. Maar een meisje uit mn Franse klas was pas bij vraag 25 en moest vanaf daar gaan gokken terwijl we uhm vgm 42 vragen of meer hadden? Dus dat is helemaal erg. Nederlands en duits had ik nagekeken, economie had ik laten liggen op mn tafeltje. Dinsdag eerst Frans nagekeken, tussen 7 en 9. Vorig jaar zou ik met mijn puntenaantal 7.4 gehaald hebben. Normaal haal ik hoger, maar wie weet is de normering nog wat hoger dan 0,4 omdat ie zo moeilijk en lang was. Daarna economie&geschiedenis. Ik weet niet meer welke ik eerst nakeek maar alle 2 waren ze waardeloos. Dus ik begon berekeningen te maken of ik nog kon slagen en gelukkig was er nog hoop doordat ik uitging van veel compensatie bij de talen. Toen een week geen examens. In die week 5 Engelse examens gemaakt om te oefenen, paar x rond de 7 en 6. Uiteindelijk tussen 6.4 en 8.4 voor het echte examen gehaald, had de ondergrens (6.4) nog iets hoger gewilt, omdat de normeringen voor de talen de afgelopen jaren niet zo hoog waren, maar ben er blij mee. Vrijdag mijn laatste examen: Spaans. Ik had dus woensdag en donderdag een examen Spaans gemaakt en had er op school ook al 4 ofzo gemaakt. Ook hier had ik vertrouwen in. Helaas was Spaans ook moeilijker dan normaal. Ik heb tussen de 6 en 8. Hoop dus maar op een hoge normering, eigenlijk voor alles.. Want ging met een 8.3 of 8.5 mn examen in voor Spaans. Je mag bij je eindcijfers in ieder geval een 5 en een 4 hebben als je genoeg compensatie hebt. Om die compensatie maak ik me niet zo druk want voor mn combinatiecijfer van maatschappijleer&profielwerkstuk had ik een 8, dus zijn alweer 2 compensatiepunten en bij de talen heb ik er ook nog wel een paar hoop ik. Wow volgensmij wordt mijn reactie echt lang, haha. Even mijn verhalen kwijt. Moest al zo lachen om Debbie die zelf haar blogs in 1 reactie nummert: blog 1: blog 2:, haha. Ik maak me het meeste zorgen om economie en geschiedenis. Ik moet in ieder geval voor 1 van de 2 een 2 en voor de andere een 3 halen. Als het überhaupt mag, want mensen vertellen me dat je geen 2 en 3 op ce's mag halen, maar ik heb het nergens zien staan, dus hopen maar!! Dan sta ik voor de één een 4 en voor de ander een 5. Ik heb iig een 4,4 op mn eindlijst voor economie want mn vriendin vertelde net wat de normering was wat ik eigenlijk liever niet wilde weten maarja ze bedoelt het goed. Voorderest ga ik zelf nergens kijken en hoop ik dat niemand dingen gaat zeggen over gs ofzo. En voor gs heb ik misschien nog wat extra puntjes en als ik nou nog 2 puntjes voor eco erbij zou hebben voor opdrachten dan zou t een 5 eind zijn. Tsjah, wat een waardeloze cijfers.. Terwijl ik bij alle 2 met voldoende erin ging. Oke nu ga ik even jouw blog lezen en daarop reageren, haha. Boektitels: Het cruiseleven, Mijn cruiseboot, Mijn cruiseleven, De wereld rond. Zoiets?:P De wereld rond klinkt wel mooi vind ik. Ja wat een heftige week. Gister voetbal gekeken bij Angelique. Er waren 2 tv's en ik zat bij degene die iets eerder de beelden liet zien, waardoor wij al juichten of OEHH riepen en de overkant pas 3 seconde later, dat zorgde voor veel gelach. Helaas 2-1 voor Duitsland. Ik had 2-1 voor Nederland op mn appie voorspelsjaal staan.. Maarja. Vandaag voor Jessy&mij, maar ook voor al mijn vriendinnen en jessy's vrienden erg spannend. Ik weet van een aantal mensen al dat ze gaan zakken, voor mij hangt het er nog om. Vooral nu dus om de normering van geschiedenis omdat ik economie dan al weet.. En hopen dat die slechte cijfers voor eco&gs ce wel mogen.. Ik zou eigenlijk nog in bad gaan met tijdschrift, cd, maskertje, maar ik zie dat het al half 11 is en over een half uurtje begint herhaling van gtst van gister, want dat heb ik gemist. Dus denk dat ik dan daarna even in bad ga ontspannen. Ben erg gestresst. Zie allerlei scenario's voor me. Of nouja eigenlijk maar 2. Vreselijk. Ik heb in ieder geval leuke dingen om naartoe te leven: over 4 weken en 1 dag naar Sanguli! Ein-de-lijk! Wat verlang ik daarnaar zeg. En als ik dan terug ben ga ik 12 augustus met Debbie naar de musical the little mermaid. Daar speelt ook Tommie Christiaan, de hoofdrolspeler van Zorro (die ik 2x heb zien spelen en 1x mee op de foto ben geweest enzo) in, super leuk! En 25 augustus ga ik met Stephanie naar Gtst Live, waar ik dus iedereen van goede tijden ga zien, heel gek maar wel super leuk! En dan in de herfstvakantie naar Tenerife wat echt als een verrassing kwam! En hopelijk dan naar de dansopleiding maar dat moeten we nog afwachten. Ik ga stoppen met mijn lange reactie. Ik wil jou heel veel succes toe wensen voor morgen. Ik denk aan je. En ik stuur je een sms als ik de uitslag weet. Trouwens, hoe is t met je Spaans? Heeft Isaac je nog veel geleerd? Vind het heel leuk dat Bert Spaanse verhalen voor Isaac op het blog zet. Nou Tes hoop dat ik je snel zie, sowieso met vaderdag in ieder geval! Dus sowieso tot zondag! En trouwens.. Debbie en ik hebben 7&8 juli dansvoorstellingen. De kaartverkoop is al geweest maar er zijn vast nog wel kaartjes dus als je het leuk vind kan je komen kijken. Moet je maar even kijken of je tijd hebt en of je het leuk vind. Tot zondag Tes! Hou van je xxxx Tanja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Hallo allemaal, Dit is 'm dan, mijn reisdagboek van alweer het 3e grote buitenlandse avontuur. Dit keer: werken op een cruiseboot. Het is voor mij letterlijke een "wereldse" ervaring. Ik moet er veel voor laten, maar het zal het waard zijn. Ik hoop dat jullie genieten van mijn verhalen, and remember: The sky is the limit! Liefs, Tessa

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 74235

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 25 September 2012

Management course!

02 December 2012 - 02 Juli 2012

Een nieuw thuis voor 7 maanden; AZURA

04 September 2011 - 15 Juni 2012

Tessa op Cruise

Landen bezocht: